Driftsmeldinger – Arkiv / kladd

Driftsmeldinger – Arkiv / kladd

—————————————- —————————————-

Følgefeil (Løst 14:31) – Ustabilitet/nedetid – 20.06.2024 – Botnestua

Det er ett problem med strømtilførselen til det nye utstyr på Botnestua, så det vil være en del utstabilitet utfall. Vi jobber med en midlertidlig software løsning, for bedre stabilitet, frem til strømforsyning blir byttet.

Montør er estimert å være på lokasjonen kl 14:00.

Oppdatering 14:05: Arbeid med bytte av strømtilførsel er snart i gang. Dette vil medføre ett brudd. Noen kunder vil pr. nå oppleve at linjen er nede, vi forventer en løsning veldig snart.

Løst 14:31: Botnestua er nå oppe og kjører som den skal, så langt ser vi ingen problemer. Vi anser saken som løst. Har du fortsatt problemer med internett ta kontakt på tlf, e-post eller chat.

Feil start: 19.06.2024, ca. kl: 23:45
Feil rettet: 20.06.2024, 14:31
Feil estimert rettet: 20.06.2024, innen kl: 15:00

Berørte områder:
Alle kunder tilkoblet eller via Botnestua masten. Dette påvirker blant annet Hvittingfoss, Fogstad, Hof og Sperteveien.

Fellesfeil – 19.06.2024 – Botnestua – Løst 18:41


Det er ett problem med utstyr i Botnestua masta. Vi må til lokasjonen og gjøre feilretting. Vi jobber med å løse feilen!

Vi beklager det inntrufne og de problemer dette medfører for deg som kunde.

Oppdatering: Utstyr ble byttet tidligere i dag og det ble forsøkt å skape bedre ventilasjon, da problemet er overoppheting i skap/utstyr. Vi trodde det var løst, men relevant utstyr skal nå byttes til en utendørsvariant. Til info skal denne basen oppgraders/fornyes ved senere tidspunkt. Estimert rettetid justert til 1800.
Oppdatering løsning: Hovedlinken til masten på Botnestua er byttet og er mindre utsatt for tordenvær. Skal også gi bedre ytelse. Hovedutstyret er byttet og plassert utenfor skapet som var overopphetet; denne feilen vil ikke forekomme igjen.
Berørte områder:
Alle kunder tilkoblet eller via Botnestua masten. Dette påvirker blant annet Hvittingfoss, Fogstad og Sperteveien.

Feil start: 19.06.2024, ca. kl: 05:00
Feil estimert rettet innen: 19.06.2024, kl: 18:00

Feil rettet: 19.06.2024, kl: 18:41

Fellesfeil ved Botnestua – Løst – 10.06.2024

Det er var ett problem ved Botnestua masta pga varmegang, dette er nå løst. Det var delvis oppe fra 09:40 men mye ustabilitet.
Vi beklager det inntrufne og de problemer dette medfører for deg som kunde.

Feil start: 10.06.2024 kl: 13:29
Feil estimert rettet innen: 10.06.2024 kl: 16:00
Feil rettet: 10.06.2024 kl: 16:00

Fellesfeil ved Byggeriet (Våleveien m.m.) – Løst – 10.06.2024

Det er oppdaget ett problem med basen på Byggeriet. Vi jobber med tilgang til lokasjon og feilsøk pågår.

Vi oppdaterer, så fort vi har mer informasjon. Vi beklager det inntrufne og de problemer dette medfører for deg som kunde.
Løsning: Strøm frakoblet grunnet fest. Vi var ikke invitert eller informert 🙂


Feil start: 07.06.2024 kl: 21:49
Feil estimert rettet innen: 10.06.2024 kl: 12:00
Feil rettet: 10.06.2024 kl: 14:50

—————————————-

Planlagt arbeid – Eikelund 04.06.2024

Det var sporadisk strømbrudd på Eikelund mellom 08:30 til 14:30 grunnet arbeid på området. Dessverre holdt ikke våre batterier lenge nok, men base/mast skal snart oppgraderes, så vi unngår dette i fremtiden.

Vi beklager det inntrufne.

Strømbrudd 01.06.2024 – Eikelund – Løst


Det var ett problem med strøm til basestasjonen på Eikelund. Dette påvirker blant annet kunder Nordlibakken samt linjer i Holmestrand Sentrum.

Oppdatert 02.06.2024 14:00 – Defekt UPS etter tordenvære og strømbrudd i går. UPS er byttet og snart er alle linjer oppe.


Vi holdere dere oppdatert, så fort vi har mer informasjon. Vi beklager det inntrufne og de problemer dette medfører for deg som kunde.

Feil start: 01.06.2024 kl: 16:51

Feil rettet: 02.06.2024 14:00

—————————————- —————————————- —————————————-

Planlagt arbeid – 27.05.2024Utført
Det pågår arbeid med ny fiber i Holmestrand.  Det vil være korte sporadiske brudd under arbeidet. Vi ser frem til økt ytelse og stabilitet når arbeidet er fullført!

Det er ikke nødvendig å foreta seg noe i overgangen.

Oppdatert 27.05.2024 – kl 13:57

Nettet er nå oppe og går igjen etter en liten feil ved omleggingen.

Det kan komme korte brudd fortsatt, men vi håper på 100% stabil linje når arbeidet er ferdig

Berørte områder:
Holmestrand sentrum.

Vi beklager det inntrufne, når arbeidet er ferdig så vil linjene være bedre enn noen gang.

Arbeid start: 11:00 – 27.05.2024
Arbeid estimert slutt innen: 16:00 – 27.05.2024

—————————————- —————————————- —————————————-


—————————————— ——————————————————————————

Fellesfeil 21.05.2024 – Sentralt – LØST

Det er sentral feil i hovedstasjonen vår, som påvirker alle kunder på trådløst bredbånd.

Vi jobber med feilsøk nå.

Oppdatert 13:48: Vi mistenker fiberbrudd, eller defekt endeutstyr. Vi har to team på på vei ut; en for måling og en for bytting av potensielt defekt utstyr.
Oppdatert 15:46: Fiberen er ok. Endeutstyr er byttet. Vi er i kontakt med vår linjeleverandør for videre feilsøk.
Det kommer mer informasjon når vi vet mer.

Feil start: 21.05.2024 kl: 12:35
Feil rettet: 21.05.2024 kl: 17:00

Feil estimert rettet: 21.05.2024 kl: 18:00


Vi beklager ulempene igjen…

—————————————-

Løst – Fellesfeil 08.-09.05.2024

Fellesfeil 08.05.2024

Det er brudd på fiber på Bentrud i Holmestrand; Lede og linjeleverandør jobber med å fikse feilen. Dette påvirker dessverre alle våre kunder via trådløst-bredbånd.
Oppdatert 13:23:
Det er påvist brudd på fiber i høyspent hos ekstern leverandør, feilretting pågår.
Oppdatert 15:25: Vi jobber med linjeleverandør for å få omrutet fiberlinjen, da arbeid med mast vil ta lang tid.
Oppdatert 16:09 : Mast som fiberen har gått via, er blitt revet ned ved uhell. Vi jobber med å få fiberen omrutet så snart som mulig.


09.05.2024 09:05: Vi har fortsatt ingen konkret informasjon rundt rettetiden for høyspenten og tilhørende fiberstrekket. Men vil komme med informasjon så raskt det foreligger. Linjeleverandør avslått omruting, da den jobben kunne ta lengre tid.
09.05.2024 12:05: Vi har jobbet på 2 andre mulige løsninger. Da eksisterende løsning ikke lar seg feilrette før om 1 måned. Den ene løsningen nærmer seg klar. Noe arbeid gjenstår før den nye linjen er klar.
09.05.2024, 21:05: Vi håper at linjen er klar i løpet av kvelden, noen elementer i løsningen er ikke helt klarert/testet.
09.05.2024, 23:21: Ny hovedlinje opprettet/byttet og fungerer.

Vi beklager det inntruffne og de problemer dette medfører for deg som kunde.

Det vil komme mer informasjon hva vi jobber med, stauts og infrastrukturendring vi gjør for at dette ikke skjer igjen. Vil vil også informerer om tilgjengelige backup-alternativer for både for bedrifter og private; som som er avhengig av en enkel eller, automatisk overgang hvis primærnettet er nede.

Feil start: 08.05.2024 kl: 11:09
Feil rettet: 09.05.2024, kl 23:21

Fellesfeil 30.04.2024 – Løst 12:15

Det er for tiden ett problem med basestasjonen på Eikelund. Dette påvrker blandt annet kunder Nordlibakken og deler av flere linjen i Holmestrand Sentrum.

Oppdater 11:40: Det har vært en gravemaskin som har kommet bort i høyspentledningen og derfor er strømmen til basestasjonen nede. Entreprenør jobber for fullt for å få tilbake strømmen.

Vi holdere dere oppdatert, så fort vi har mer informajon. Vi beklager det inntrufne og de problemer dette medfører for deg som kunde.

Feil start: 30.04.2024 kl: 10:00
Estimert rettetid: 30.04.2024 kl: 17:00

Feil rettet: 30.04.2024 – 12:15

—————————————-

Planlagt arbeid natt til 17. april – Fiberkunder via Kopstad

I forbindelse med jernbaneombyggingen på Kopstad må vår der fiber flyttes. Omleggingen vil skje natt til onsdag 17. april. Det vil forekomme ett brudd mellom 00:01 – 06:00. Vi forventer ett kortere brudd, da alt er klargjort for omleggingen.

Dette påvirker alle fiberkunder via Kopstad; inkludert Undrumsdal, Undrumsdalsveien, Døvikveien, Hengsrudveien, Hauganveien og Gjelstadveien.

Det skal ikke være noen andre etterfølger av dette arbeidet, men skulle du ha problemer; kontakt oss på tlf, chat eller e-post. Du finner mer informasjon her: https://www.gigafib.no/kontakt-oss/

Vi beklager eventuelle ulemper dette medfører deg som kunde.

—————————————-

Langøya: Planlagt arbeid – 07.02.2024 11:00 til 16:00

I dag er det planlagt utbedring på lokasjon Langøya. Vi skal blandt annet bytte ut teknisk skap og sette opp nye basestasjoner, samt hovedlink mot Fuglesang (hovedsentralen).

Dette er i sammenheng med at vi i større grad skal kunne levere 100 Mbit til alle som ønsker det, og ha redundante løsninger med tanke på strøm og backuplinjer.

Det vil være korte sporadiske brudd under arbeidet. Vi ser frem til økt ytelse og stabilitet når arbeidet er fullført!

Det er ikke nødvendig å foreta seg noe under overgangen.

Berørte områder:
Kunder mot eller via Langøya basen, blant anent Sandbuktveien, Leinaveien, Mulvika, Bilet med fler. Hortens området kan også bli påvirket ved eventuelle brudd; herunder kunder på Vikveien, via Festningen, Sykehuset og Apotekergaten.

Vi beklager det inntrufne.

Arbeid start: 11:00 – 07.02.2024
Arbeid estimert slutt innen: 16:00 – 07.02.2024

Følgefeil av tidligere fellesfeil

Det er oppdaget en følgefeil etter bruddet som var i romjulen. Vi må derfor gjøre en reset av antennene som fortsatt er nede og sette de opp på nytt.

Hvis du er påvirket av feilen og trenger at noen kommer å utfører feilretting, ønsker vi at du sender mail til oss på kundeservice@gigafib.no med følgende informasjon:
Navn, adresse og telefon nummer vi kan nå deg på.

Det er også mulig å komme innom kontoret vårt med antennen (utendørs enheten), så utfører vi de nødvendig endringene der.

Selvhjelp
Hvis du er påvirket av feilen og ønsker å klargjøre utstyret selv, slik at vi kan logge på via fjernstyring og gjennopprette utstyret.

Hvis man ønsker å prøve dette selv, trenger man
* Fysisk tilgang til antennen og dens reset knapp
* PC med nettverksport og wifi
* Mobil, som kan dele internett til PC

Reset prosedyre av antenne:
1. Åpne luken og dra ut nettverkskabel fra antennen.
2. Hold inne reset-knappen og putt inn kabelen samtidig, som du fortsetter å holde inne knappen.
3. Hold knappen inne i ca 10 sekunder, eller til USR lampen begynner å blinke; slipp så knappen.

Når dette er gjort skal du ha aktivitet/blinking i ETH lampen på antenne og lys/blinking i port 1 på ruter. Hvis det ikke fungerte, så vil lyset forsvinne etter 15-30 sekunder. Da må punkt 1-3 repeteres.

Etter dette er gjort, må du koble antennens kabel fra ruter (med PoE adapter) og inn i PCen, så via trådløst til en mobil som deler internett. Last ned og åpne fjernsupport filen vår og godta vilkårene. Når dette er gjort er PCen klar til at vi kan fjernstyre den og vi kan gjenopprette antennens konfigurasjon. Kontakt oss via e-post og skriv i emnefeltet at du er “klar for fjernstyring” i emnet.

—————————————-

Følgefeil av tidligere fellesfeil 28.12.2023

Det er oppdaget en følgefeil etter bruddet som har vært. Vi må derfor gjøre en reset av antennene som fortsatt er nede. På grunn av stor pågang og få ressurser, er vi nødt til å stenge telefonen. Vi har jobber med å hente inn personelle som kan dra ut til hver enkelt for og fikse feilen.

Hvis du er påvirket av feilen og trenger at noen kommer å utfører feilretting, ønsker vi at du sender mail til oss på kundeservice@gigafib.no med følgende informasjon:
Navn og adresse, telefon nummer vi kan nå deg på og om grunnleggende feilsøk er utført.

Oppdatert 16:00: Vi har nå flere teknikere på vei ut som vil ringe dere og vil utføre feilretting hos hver enkelt. Vi prøver å få utført så mange som mulig i dag, og vil fortsette utover dagen imorgen.
Oppdatert 20:24: Vi jobber iherdig med å få opp de kunder som fortsatt er nede. Det er veldig viktig at dere som allerede er oppe eller har fått fikset feilen, ikke restarter utstyret igjen, da feilen kan oppstå på nytt! (Vi jobber samtidig med en permanent fiks, så dette ikke skjer igjen).

Oppdatert 29.12.2023 – 11:30: Vi jobber fortsatt med saken og har en liste som teknikerne jobber utifra. De ringer for å bekrefte at det er noen hjemme og vil fortsette med dette ut dagen. Det er fortsatt mulig å sende oss en mail hvis du ønsker at vi kontakter deg for “Selvhjelp”, se fremgangsmåten lenger ned.

29.12.2023 – 20:00: Dessverre rakk vi ikke flere i dag, men arbeidet vil fortsette i morgen. Hvis det ikke allerede er avtalt tid, send oss gjerne e-post med kontaktnummer, adresse og mulig tidspunkt. — Til informasjon: Det opprinnelige fiberbruddet, som vi etterhvert ble omrutet, ble rettet i dag kl 16:40. Arbeidet tok så lang tid grunnet utfordringer med graving på vinterstid; avvising med mer måtte gjøres for å få rettet denne feil.


Vi vil også kontakte dere som har forsøkt selvhjelp og sendt oss dette på chat eller e-post.

Selvhjelp
Hvis du er påvirket av feilen og ønsker å klargjøre utstyret selv, slik at vi kan logge på via fjernstyring og gjennopprette utstyret.

Hvis man ønsker å prøve dette selv, trenger man
* Fysisk tilgang til antennen og dens reset knapp
* PC med nettverksport og wifi
* Mobil, som kan dele internett til PC

Reset prosedyre av antenne:
1. Åpne luken og dra ut nettverkskabel fra antennen.
2. Hold inne reset-knappen og putt inn kabelen samtidig, som du fortsetter å holde inne knappen.
3. Hold knappen inne i ca 10 sekunder, eller til USR lampen begynner å blinke; slipp så knappen.

Når dette er gjort skal du ha aktivitet/blinking i ETH lampen på antenne og lys/blinking i port 1 på ruter. Hvis det ikke fungerte, så vil lyset forsvinne etter 15-30 sekunder. Da må punkt 1-3 repeteres.

Etter dette er gjort, må du koble antennens kabel fra ruter (med PoE adapter) og inn i PCen, så via trådløst til en mobil som deler internett. Last ned og åpne fjernsupport filen vår og godta vilkårene. Når dette er gjort er PCen klar til at vi kan fjernstyre den og vi kan gjenopprette antennens konfigurasjon. Kontakt oss via e-post og skriv i emnefeltet at du er “klar for fjernstyring” i emnet.

——————————————-

Fellesfeil 25-27.12.2023 – Løst

Det er ett fiberbrudd på linjen som leverer internett til vår hovedsentral for trådløst bredbånd i Holmestrand. Dette var forårsaket av isskader. Dette påvirker flere aktører i samme området, så det er stort press på vår leverandør. Siden dette er ett langt strekk med mange punker, har det vært nødvendig med flere forskjellige entreprenører og arbeidet har derfor tatt tid.

I natt var planen å omrute trafikken via en annen vei, for å omgå bruddstedet, men det visste seg dessverre ikke å være mulig.

I dag har det blitt planlagt og utført omruting en annen vei, men montør manglet noe utstyr, så er på vei for å installere dette nå. Estimert rettet innen 15:00 i dag.

Berørte områder:
Alle kunder via trådløst bredbånd

27.12.2023 – 09:50: Omruting er utført, men montør er på vei til Oslo for å hente utstyr som mangler. Estimert rettetid er satt til innen kl 15:00 i dag.

27.12.2023 – 14:15: Montør er på vei til å bytte SFP moduler på 2 forskjellige steder nå, men var usikker på om han blir ferdig innen kl 15:00, så kan bli en time eller to forsinket. Når bytte er gjort, skal linjene komme opp igjen. Estimert rettetid endret til innen 17:00.

27.12.2023 – 15:20: Montør er på lokasjon en av to for å koble opp ny rute. Han har alt nødvendig utstyr og holder på til det blir ferdig.

27.12.2023 – 16:26: Hovedlinjen er oppe igjen og vi ser at ting er kommet på plass. Er du fortsatt ikke på nett sjekk at alt utstyr er tilkoblet strøm, og at nettverskkablen er tilkoblet som før. Ta kontakt med oss på chat eller telefon i våre åpningstider.

27.12.2023 – 18:00: Alle hovedbaser er oppe. Vi ser noen klienter som nede og der må eget utstyr sjekkes. Her er det viktig at det er strøm i PoE adapter som er koblet i port 1 (indikeres ved ett grønt eller blått lys på adapteren), når antennen ute har strøm, skal det også lyse på port 1 ved ruter (dette er typisk foran eller ovenpå). Her bør man også ta ut nettverkskablene og påse at man hører ett klikk når man setter dem inn igjen. Det kan også være lurt å ha utstyret strømløst noen minutter, før man prøver igjen. På utendørs antenne skal det også typisk lyse ett blått lys for power og grønt signal lys (avhengig av modell).


Vi holdere dere oppdatert, så fort vi har mer informajon. Vi beklager det inntrufne og de problemer dette medfører for deg som kunde.

Feil start: 25.12.2023 kl: 15:20
Estimert rettetid: 27.12.2023 innen kl: 17:00

Feil rettet: 27.12.2023 kl: 16:26


—————————————- —————————————- —————————————-
Sjekk også kart over strømstans her: https://lede.no/stromstans/kart-over-stromstanser/

Pr nå har vi ikke en oversikt over driftsmeldinger for vårt fiberbredbånd. For å melde en feil på ditt bredbånd kan du benytte chat nederst i høyre hjørne.